Konyhai kisokos 3. - Édesítés felsőfokon!

A mostani bejegyzésben az édesítésről szeretnék pár szót ejteni. Régebben mit használtak az emberek, kb semmit, alig pár évtizede jött be ez a nagy édesség, cukor mánia. Régebben igen kevesen jutottak cukorhoz, vagy pedig mézhez. Ma már az édesítők és a különböző cukrok a fénykorukat élik, nincs olyan üzlet ahol ne lenne legalább 10 fajta alternatíva, ha az édesítésről van szó. Hogy ez jó e nekünk? Nem tudom, ezért is próbálom a lehető legkisebbre szorítani a cukor, az édességek fogyasztását. Sütiket, konkrét édességeket heti pár alkalommal, akkor is kis adagban és lehetőleg, valamilyen jobb édesítővel elkészítve fogyasztunk. A mindennapokban, a reggeli frapéhoz, vagy esetleg egy kis kásához mézet, steviát vagy pedig barna cukrot használok, a lehető legévesebbet.

Fontos, hogy olyan ételt, ami önmagában is finom, és tényleg nem igényel cukrot, azt próbáljuk meg lassan lecsökkenteni, majd elhagyni. Ilyenek a teák, gyümölcsök, kávék, joghurtok. Lassan egyre kevesebbet tegyünk bele, majd pedig lehetőleg hagyjuk el. Felesleges kalória bevitel. Egy idő után pedig megszokjuk ezt a kevéssé édes ízt és a gyümölcsök vagy más termékek valódi ízét fogjuk megtapasztalni. Én a sütiknek az édesítő részét azonnal felezem, már több éve, nekem nem is tűnik fel, hogy nem lenne elég édes. Ha cukrászdában eszek egy sütit, vagy fagylajtot azonnal érzem az erős cukros, mindent átható szirupos édességet, a fogam is képes belefájdulni, pedig semmi bajuk :D de nem bírják a cukorsokkot. Régebben az emberek éves cukor adagja alig érte el a mi napi cukorfogyasztásunkat, később ez felment 1-2 kilóra de a modern korral ez az összeg sajnos 40 kilóra kerekedett... egy átlagos ember közel 40 kilónyi cukrot fogyaszt el (ez lehet, édességek, csokoládé vagy sütemények formájában tekinteni).

Tehát ezzel a bejegyzéssel inkább a cukorfogyasztás túlzó mértékére szeretném felhívni a figyelmet. Legyünk tudatosabbak, válasszunk az édes cukros üdítők helyet citromos vizet, menta leveles vizet, készítsünk otthon cukormentes desszerteket, válasszunk otthonra olyan édesítőt, ami természetes és azt is próbáljuk minél ritkábban használni. Készítsünk ízletes kiadós ebédet, egészséges alapanyagokból, és akkor a szervezet nem fogja igényelni a cukrot, a rágcsát, az édességet. A gyerekeket már kicsi korban ehhez kell szoktatni, de nem elég csak őket, hanem saját magunkat is, hiszen mi vagyunk a példa, nekünk kell őket erre az egészségesebb életmódra nevelni. Ha már kis korban is ritkábban kapnak csokoládét, cukrot az ízlésük sem efelé fejlődik. Nem a tiltás a lényeg, hogy egyáltalán ne egyen soha, hanem a mértéken és a tudatosságon.

De akkor térjünk is a lényegre, hogy én milyen édesítőket használok a mindennapokban

-----------------------------------------------------------------

Először is két olyan terméket mutatok, amiről nem mindenki gondolja, hogy édesítőként funkcionálhat, de el kell mondanom, hogy ez a kettő az egyik legjobb (persze nem minden területen tudjuk alkalmazni)


Datolya 

Bizony ez a kis, barna, fényes, ragadós gyümölcs nagyszerű alternatívája a cukornak. Süteményekbe leginkább muffinokba, turmixoba, fagylajtokba de akár önmagában is fogyaszthatjuk. Ha túl kemény lenne, be lehet áztatni egy kicsit langyos vízbe, így a turmix jól boldogul. Kellemesen édes picit melaszos, gyümölcsös aromával. Sütikben nem lehet érezni a turpisságot. Az ára sem vészes. Én ajánlom kipróbálásra, kalória tartalma is alacsonyabb mint a cukornak vagy a méznek. 100 gram 282 kalória.


Banán 

Bizony, olcsó, könnyen beszerezhető, könnyű vele dolgozni, és kellően édes ízt ad sok mindennek. Turmixok, fagylajtok, muffinok, kásák szuper édesítője lehet. Az ízét a legtöbben szeretik, és nem fognak problémázni, ha ez kerül a sütibe :)



Répás-almás karácsonyi muffin banánnal édesítve 


100% gyümölcsfagyi fagyasztott banánnal és pár szem fagyasztott eperrel. Kellően édes és krémes a banántól, ezt próbáljátok ki!


Házi müzli vagy más néven granola, ebben is a banán az édesítő. 

Méz és a szirupok 



Méz 

Én mindig tartok otthon termelői, valódi mézet. Ami természetes és nem lett feltuningolva cukorral... mert ez is megeshet. A mézet joghurtok és vagy kásák édesítésre használom. Nem jó melegíteni mert az extra tulajdonágát elveszíti, így nem sok minden marad benne. Édesebb mint a cukor, de kalóriában ugyan ott vagyunk. Én a természetessége miatt kedvelem és mert tényleg nincs mellékíze :)


Joghurton nagyon keveset végigfolyatok és már kész is a reggeli, egy két gyümölccsel megspékelve 


Datolyaszirup 

Hasonlóan jó tulajdonságokkal bír mint a datolya maga, csak ezt könnyebb használni, nem olyan édes mint a cukor, van egy érdekes kesernyés, melaszos, gyümölcsös íz e de nagyon finom szerintem. Jégkrém, süti, turmix ennek az anyagnak nincs határa, mindent jól lehet vele édesíteni, akár palacsintákra feltétként is jól működik.Kakaó porral kikeverve instant csokoládés szirup :) Az ára sem vészes hiszen ezt a kicsit több mint 1 kilót hónapokig lehet használni.



Csodás bordós szirup :)


Ebbe a fincsi morzsasütiben is a fent látható datolyaszirupot használtam, csak pár evőkanálla, hogy a gyümölcsök természetes aromája, és kissé savanykás íze megmaradjon, a tejszínbe egy pici mézet tettem.

Ha már a szirupnál vagyunk akkor jó ha tudjátok, hogy ezekből is végtelen a választék, juharszirup, agavé szirup, rizsszirup nem ismerem őket, nem is használtam egyiket sem, érdemes utánanézni akiket érdekel :)


Eritrit 

Jó név nem igaz ? Nah hát bepróbálkoztam ezekkel a cukornak kinéző, de mégsem az dolgokkal. Egyszer elég is volt belőlük. 0 kalória, csábító mi? Az édes íze nem hasonlít eddig semmihez, ha a szádba veszed azonnal elolvad és a folyamat mellé egy hűsítő érzés társul.. elég bizarr. De sajnos a sütikben sem olyan jó, mint én gondoltam. Nem köti meg a vizet, így kiszárad és kemény lesz tőle az elkészült alkotás. Hogy mihez lehet használni? Részemről semmihez :) 


Egy fincsinek indult, joghurtos pite, aminek a tésztája ehetetlen volt a eritrit miatt.



Rizslisztes eritrites süti, sajnos itt is jelentkezett a száraz és kemény jelleg, sőt még a hűsítő hatás is, plusz nem is olvadt el teljesen a cukor. Ez volt talán az első süti aminek az utolsó pár darabját úgy dobtam ki :D


Nádcukor 

Nem sokban különbözik mint a fehér cukor, de én jobban szeretem ezt használni néha a sütikbe vagy egy két italba. Kellemesebb az íze az illata és finomabb is lesz a süti, van neki egy karamellás, picit égetett cukorra emlékeztető íze. Magasabb ásványi anyag tartalma van de kalóriában ugyan ott van mint a fehér cukor, így ezzel is módjával kell bánni :)


Általában kekszekben használom, mert így lesz meg a nagyszerű állag. Havonta egy két alkalommal készül belőle süti. Esetleg lekvárokba csökkentett módban tudom elképzelni. Sajnos nekem a többi természetes édesítővel eltett lekvárom megromlott, így inkább kevesebbet teszek el ebből, minthogy kidobjam a drága gyümölcsöt és még az édesítőt is :)


Stevia

Stevia szintén a természetes édesítők közé tartozik, mind folydék, mint pedig levél formájában (de tabletta, por, csepp kiszerelésben is kapható) az utóbbi használata egy kicsit bonyolult, hiszen vagy áztatjuk a levelet, vagy pedig közvetlenül felhasználjuk az ára nem olyan vészes 500 forint 50 gramm ami valóban sokáig és sok dolog édesítésére alkalmas. Én inkább ezt a folyadékot használom hiszen 800 forint körül van az ára hónapokig elég és valóban sokkal édesebb mint a cukor, pár csepp is bőven elegendő, DE sajnos van neki egy baromira kellemetlen utóíze, és az édes ízt is csak később lehet érezni, egy kesernyés aromával egyetemben. És ez mind a növényben és mind a folyadékban felfedezhető. Ugye kalória tartalma elenyésző, így jó alternatíva lenne. A párom pl utálja, és azonnal rájön ha valamibe ezt tettem.



Egy kis kókuszos kókusztejes vaníliás puding, ebben pl kellemesen elvegyült az íze, nem volt zavaró, de pl turmixokban is szívesen teszem (főleg savanyú, vagy zöld változatokhoz) ott nem zavar. De kásába vagy sütibe nem szeretem :)



Banán, avokádó egy kevés steviával

És hazugság lenne azt mondani, hogy nincs néha itthon fehér cukor, vagy porcukor. Szokott lenni, szoktam másoknak sütni sütit, vagy tényleg ilyen tipikus magyar desszertet, amit nem is akarok reformálni mert az úgy jó ahogy van de ezek havonta egyszer kétszer kerülnek az asztalra :)

-----------------------------------------------------------------------------------

Fontos, hogy tényleg próbáljuk meg a lehető legkevesebb cukrot fogyasztani, mert sem az egészségünknek sem az alakunknak nem tesz jót, egy egy alkalommal fogyasszunk belőlük, akár édesség, vagy üdítő formájában de ne legyen a mindennapjaink része. Az ételekben próbáljuk az egészségesebb alternatívákat használni és a megszokott mennyiséget lassan de csökkenteni.



Én ezeket szoktam otthon tartani, kíváncsi vagyok ti mivel édesítetek?



-Rita





14 megjegyzés:

  1. Én mostanában próbálok tudatosabban enni, és feltűnt, hogy mennyi minden tele van nyomva cukorral, amiben nem is kéne legyen. Bár amúgy sem gyakran veszek bolti készételeket, de például volt egy paradicsomos babkonzerv, amit ajánlottak és párszor vettem, fel is tűnt, hogy nagyon édes és persze valahol a harmadik-negyedik helyen a cukor állt. Azóta nem is vettem, találtam receptet hozzá ami százszor finomabb. :) Vagy ananászkonzerv, a tizenöt különböző termékből egyet találtam, amiben nem volt hozzáadott cukor.
    Én xilitet vettem valamikor áprilisban, most először, két hónap alatt sem fogyott el a negyed kiló. Igaz, most különösebben nem is sütöttem gyakran. Ha majd fogok megint, akkor én is kipróbálom, hogy kevesebbet teszek bele, mint amennyit a recept ír. De például a teát nem szeretem cukor nélkül, csak a gyógynövényeset tudom meginni üresen. Juharszirupot fogok még venni, arra nagyon kíváncsi vagyok az íze miatt. Amúgy arra jöttem rá, hogy nem is szeretem a nagyon cukros dolgokat, nagymamám dzsemeitől például szinte rosszul vagyok, de ő szinte fele-fele arányban dolgozik. Vagy visszagondolva fura, hogy mi otthon az epret is mindig megcukroztuk, pedig minek?! (Bár a tál alján összegyűlt epres-cukros szirup azért finom volt...)

    Jók ezek a cikkek, szeretem, hasznosak nagyon. És az egészségesebb életmódot olyan kívánatosnak mutatja be, nem valaminek, ami nehéz és tele van önmegtartóztatással, hanem épp ellenkezőleg. :)

    VálaszTörlés
  2. Mi barna cukrozunk egy ideje, vagy vegyesen használjuk a fehér cukorral. Nekem amúgy az a fura, ha valakinél az eper cukrozását látom, én pl. úgy nem szívesen eszem meg az epret, hanem csak magában. Sosem értettem ezt azelőtt, hogy miért kell cukrozni az epret, tök felesleges, ha normális epret vesz az ember. Ha meg nem vesz normálisat, akkor az alapból kidobott pénz sokszor...és akkor egy kis fehér méreggel megszórva elhiszem, hogy úgy már ehető.
    A datolyaszirup érdekesen hangzik, még sosem hallottam róla, csak a datolyától. Amikor görgettem lefele először a képeket láttam, és akkor azt hittem juharszirupod van, csak csodálkoztam hogy mitől olyan sötét. Ahogy olvastam, persze rájöttem a dolog nyitjára. :)

    VálaszTörlés
  3. Azért remélem tudjátok hogy a barna cukor szinte semmivel sem jobb mint a fehér, csupán a kalóriatartalma alacsonyabb kicsit. :) De azért érdemes utánaolvasni hogy ne legyünk tévedésben, ugyanis sokszor fehércukorból készítik melasz hozzáadásával. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Nem sokban különbözik mint a fehér cukor, de én jobban szeretem ezt használni néha a sütikbe vagy egy két italba. Kellemesebb az íze az illata és finomabb is lesz a süti, van neki egy karamellás, picit égetett cukorra emlékeztető íze. Magasabb ásványi anyag tartalma van de kalóriában ugyan ott van mint a fehér cukor, így ezzel is módjával kell bánni :)" Konkrétan leírtam, épp erre hívtam fel a figyelmet, de azért jó, hogy elolvastad a bejegyzést, mielőtt írtál :) Valamint a képen látható termék egy nyers nádcukor, ami nem ugyan az mint a barna cukor, de gondlom ez sem érdekel ugyan úgy mint amit feljebb írtam!

      Törlés
    2. Abszolút nem értem a hangnemedet mert egyrészt el is olvastam, másrészt szeretem is a bejegyzéseidet...és csak a segítő szándék vezérelt, mert sokszor ilyen dolgokat nem elég egyszer elmondani.:) Tudom mi a különbség köztük és örülök hogy ilyen témáról is írsz mert szívesen olvasom, de ha a jó szándékú hozzászólást támadásnak veszed azzal nem tudok mit tenni. :(

      Törlés
    3. Ne haragudj de az, hogy azért remélem tudjátok mondat nem arról tanúskodik, hogy egyrészt láttad, hogy írtam, másrészt, sehol nem is írtam, hogy jobb mint a fehér cukor, egyedül az íze miatt használom, de azt is minimális mennyiségben. Nincs semmi gond a kommentekkel, nem is vettem másnak mint ami volt, azért azt meg kell hagyni, hogy a kioktató hangnem ott volt benne, pont úgy mint az enyémben. Egyáltalán nem támadásnak inkább mint az előbb is írtam annak vettem, hogy nem olvastad el a bejegyzést hanem csak írtál, de ha nincs így akkor nincs így :)

      Törlés
  4. Tavaly egy egészségügyi diéta miatt szinte teljes egészében ki kellett hagynom a cukrokat és édesítőszereket, így próbáltam valami "teremészetesebb" módot keresni (sajnos a mézet is ki kellett hagynom). Így találtam rá a xilitre, vagyis a nyírfacukorra, és azóta is azt használom :) Igaz, hogy ahhoz képest elég drága, és nehéz volt hozzászoknom, de talán valamennyivel egészségesebb, mint a sima cukor :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is gondolkodtam rajta, de régebben nagyon borsos volt az ára, azóta már egy picit olcsóbb lett, de nem jutottam el odáig, hogy kipróbáljam. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy miként működik a sütikben, és hogy milyen íze van. Szerintem ki is fogom próbálni még a befőzési szezonban, hogy valami fincsi lekvárt tudjak eltenni télire :)

      Törlés
  5. Remek ötletek és tippek, köszi ezt a bejegyzést :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívese, örülök, ha tudtam mondani egy két érdekességet. Következő hasonló bejegyzésben a köreteket tervezem (gabonák, állgabonák stb) remélem az is tetszeni fog! De ha van esetleg valami egyedi kérés arról is nagyon szívesen írok :)

      Törlés
  6. Szia!
    Én csak most bukkantam a blogodra, mivel pont édesitőszer kutatásban vagyok. :)
    Annyi jót olvastam az eritritről, hogy vettem is. Szerencsére csak egy 250 grammosat. Szerintem borzalmas! Pedig én csak kávéban próbáltam ki. Sajnos imádom a kávét de cukor vagy édesitő nélkül nem birom meginni. Én csak pakoltam bele az eritritet, de sehogy nem akart édesebb ize lenni. Szóval ezt többet nem veszem.
    Akkor inkább használom amit már néhány éve, a finomitatlan nádcukrot (nem a sima barna cukrot).
    A steviával már szemezek egy ideje, meg talán még a nyirfacukrot is kipróbálom. Szerinted kávéba ezek jók lennének?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Én kávéba teába nem rakok cukrot, mert nem tudom meginni, de tudom mire gondolsz. Az eritrit nem olyan édes mint a cukor mondjuk 30 % kevésbé. Sajnos a stevia nekem nagyon erős mellékízzel rendelkezik, de használom egyes receptekben. Van egy másik ami akár még jó lehet ez a negyedannyi nevű "cukor" amiben eritrit és a stivia egyben van, sajnos nekem nem vállt be, szerintem érzékeny vagyok rá, de barátnőmnek és ismerőseimnek semmi tünetük nem volt. Én a helyedben még a kókuszvirág cukrot próbálnám ki, ez nagyjából olyan mint a cukor de talán valamennyivel "egészségesebbnek" állítják, annak nincs semmi mellékíze :)

      Törlés
    2. Köszi szépen a gyors választ!
      Gondolkoztam már az eritrit-stevia keveréken, de mivel az eritrit annyira de annyira nem jött be, letettem róla. Lehet azért egy próbát megér, hátha ez lesz az igazi! :)
      A kókuszvirág cukrot is nézegettem már. Végülis napi 2 kávét iszom, tehát nem valami brutál mennyiségü cukrot/édesitőt fogyasztok egy nap. A teát azt cukor nélkül iszom én is.

      Törlés
    3. Én a tejjel vagyok így, a kávémba napi 1-1,5 dl kerül 3 adagba elosztva, e mellet nem olyan sok tej fogy. Próbáltam növényi tejjel helyettesíteni de a kávénál nem működött egyik sem, így maradt a tej. De szerintem ha máshol nem fogyasztasz nagy mennyiségben kristály cukrot, akkor ennyit megengednék magamnak. Sütikbe vagy más ételekbe pedig igen jól lehet hasznosítani a stevia keveréket :)

      Törlés